tirsdag 14. april 2009

Der økte den jammen igjen – beholdningen altså :-)

Før påske kom jeg over en nettside Fuchsia.no som solgte stiklinger.  Dette var ikke en nettbutikk og det sto ingenting om at de sendte stiklinger i posten, men jeg slang avgårde en mail og spurte om det var mulig å bestille.

Joda, det var det – han kunne godt sende stiklinger i posten han.  Jeg lagde ønskeliste som inneholdt både Fuchsia og noen sommerblomster.  I slutten av påsken fikk jeg mail om at han skulle til Oslo i dag og at han da kunne ta med seg blomstene innover.  Han skulle til Økern og jeg jobber på Løren så det passet jo bra :-)

Fuchsia-no

Så i ettermiddag har jeg altså møtt Jostein, en kjempehyggelig kar som hadde med seg flotte planter til meg.  Jeg hadde opprinnelig bestilt pluggplanter til kr 15 pr. stk, men det var tomt for pluggplanter for 3 av de sortene jeg skulle ha så han lurte på om jeg ville ha litt større planter til kr 30 i stedet – og det ville jeg selvfølgelig.

Som sagt dette var store, flotte planter og enkelte av stiklingene hadde trebladet toppskudd.  Disse blir nok brukt til oppstamming tror jeg.  Vi ble forresten stående å snakke om oppstamming (han har visstnok mange planter til salgs i drivhuset) og da fortalte han hvordan han gjorde det.  Dette var nesten stikk i strid med det som står i alle bøker (og som jeg har lagt ut i bloggen). 

Gjenfortalt i korte trekk;

Bruk en 2-liters potte helt fra starten, det er ikke nødvendig å potte om underveis. 
La alle bladpar og skudd sitte på inntil stammen har fått den høyden du ønsker. Da knipes toppskuddet og alle blad og sideskudd fjernes, bortsett fra de som skal danne kronen.
Det er meget viktig at morplanten er sunn og frisk og har fått nok næring (nitrogen) før stiklingene tas.
Det er også viktig å gi masse lys (10 timer pr. døgn) og nitrogen mens stiklingen vokser.
Han pleier også å sette stiklingene tett sammen slik at de er nødt til å strekke seg for å få mest mulig lys


Så da tror jeg at jeg skal gjøre et forsøk; noen med “gamle-metoden” og noen med “Jostein-metoden”.  Så får jeg se hva som gir best resultat.

Og beholdningen, jo den har økt med følgende sorter:

Brockwood Joy
Claudia
Coq au vin
Gillian Anthea
Lena Dalton
Maori Maid
Old Rose
Riijs 2001
Rocket Fire
Rohees Denebola
Royal Mosaik
Satelite
White Galore
Zulu King

 

I tillegg kjøpte jeg

1 Impatiens “Silhouette White” (dobbel hvit)
1 Impatiens “Light Pink” (dobbel rosa)
1 Bacopa “Gulliver Blue Sensation”

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin