lørdag 14. mars 2009

Status på overvintringen av Fuchsia-plantene

Fuchsia skal i utgangspunktet være lette å overvintre.  De første årene jeg hadde Fuchsia stemte dette, men i fjor avgikk 30 av 34 planter med døden.  Helt sikkert min egen skyld, tror jeg rett og slett ga dem for mye vann i "oppvåkningsperioden", jeg hadde nemlig glemt at det fremdeles var Swellgel i jorda.

I går gjorde jeg opp status for denne vinterens overvintring.  Gudskjelov ikke så ille som i fjor, men det er 11 av 38 som ikke ser ut til å komme i gang.  Igjen er det sikkert min skyld, selv om jeg ikke har gitt dem for mye vann denne gangen (tror jeg).  Felles for de 11 er at de ikke ble klippet ned i høst, men hadde blomster og blader langt ut på vinteren.  Og så visnet de plutselig og er antageligvis døde.  Men det er da andre som ikke ble klippet ned heller og de er fremdeles grønne og fine.

Gudskjelov tok jeg stiklinger av de fleste sortene så det er bare 3 av de 11 jeg ikke har lenger; Blush of Dawn, J. C. Hendriks og Pink Galore.  Det er mulig det bare er 2 fordi jeg mener bestemt at jeg tok stiklinger av J. C. Hendriks, men klarer altså ikke å finne noen fordi noen mangler lapper...  Jeg får se når de begynner å blomstre.

Disse plantene har avgått med døden:
Allison Patricia
Blue Mirage
Blue Waves
Blush of Dawn
Border Queen
Delvino
Dollar Princess
J. C. Hendriks
Pink Galore
Royal Velvet
Swingtime

 

11 of my 38 Fuchsia haven't made it through the winter.  Luckely I have taken cuttings of most of them, exept for 2-3.

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin