søndag 22. mars 2009

Vareopptelling av Fuchsia-planter og stiklinger

IMG_4987Fredag og lørdag ble bl.a. brukt til å hente opp alle Fuchsia-plantene og stiklingene fra kjelleren.  Mange av stiklingene ser litt pjuske ut etter vinteren, antagelig pga lysmangel, men jeg regner med at de snart skyter fart nå når de har kommet i drivhuset.

Akkurat som for Pelargonium'ene har en del Fuchsia gått dukken i løpet av vinteren.  Og gjett om jeg er glad for at jeg fikk tatt stiklinger av de fleste plantene i høst. 

Totalt var det 11 sorter som døde og av disse var det bare Blush of Dawn, J. C. Hendriks og Pink Galore jeg ikke hadde stiklinger av.  De to sistnevnte er nå i samlingen igjen etter at Ellea kom på kjempekoselig besøk i går og hadde de med.  De var innkjøpt på et lokalt gartneri i Kristiansand :-)  Så da er jeg kun en i minus fra i fjor. 

Dvs det er vel ikke helt riktig; jeg har jo allerede kjøpt 6 nye sorter på Plantasjen og Ellea hadde med seg Lena og thymifolia da hun var på besøk i går.

 

Og en ting er i allefall sikkert, jeg fortsetter trenden med å ta minst 2 stiklinger av alle plantene om høsten!  Min erfaringer er at stiklingene er vesentlig lettere å overvintre enn morplantene. 

Og så har jeg lært en ting til - alle potter MÅ ha merkelapp.  I høst skulle det gå litt "fort og gæli" og jeg satte merkelapp bare på den første potta.  De neste sto jo rett bak så det var unødvendig å merke dem, tenkte jeg sikkert.  Men når du stadig flytter på dem i løpet av vinteren så skjer det uungåelige.  Du står igjen med haug potter uten merking!  Ja, ja jeg finner vel ut hvilke sorter det er når de begynner å blomstre :-)

IMG_4989

Og her er en oversikt over mine Fuchsia og hvilke jeg har stiklinger av:

Navn

Rotede stiklinger

Urotede stiklinger

Allison Patricia

 

 

Annabel

X

X

Ballerina

 

 

Beacon Rose

X

X

Blue Mirage

X

X

Blue Waves

X

 

Blush of Dawn

 

 

Border Queen

X

X

Carla Johnson

 

 

Cecilie

X

X

Checkerboard

 

 

Coyotje

X

 

Deep Purple

X

 

Delvino

X

 

Denise

 

X

Dollar Princess

X

X

Drama Girl

X

 

Ellebel

 

 

Gøteborg

 

X

Happy Wedding Day

X

 

Hollys Beauty

 

 

J. C. Hendriks

 

X

König der Nacht

X

X

Lace Petticoats

X

X

Lambada

 

 

Lena

 

 

Marinka

 

X

Miss California

 

X

Nice n'Easy

 

X

Nightingale

 

 

Phenomenal

 

 

Pink Galore

 

X

Pink Marshmellow

X

 

Quasar

X

X

Rams Royal

X

X

Rohees New Millenium

 

 

Rohees Queen

 

 

Royal Velvet

X

 

Ruth King

 

X

Saturnus

X

X

Sea Shell

X

 

Swingtime

X

X

Voodoo

X

 

Walz Jubelteen

X

 

White Blush

X

X

Winston Churchill

 

X

Related Posts Widget for Blogs by LinkWithin